A fizikus milliárdoshoz kerülhet a mezőkövesdi repülőtér

Megosztás

A Klementina Mezőkövesd, Mezőkeresztes és Miskolc tulajdonában volt. Meg nem erősített információink szerint a mezőkeresztesi tulajdonrész már Leisztinger Tamás cégcsoportjához került, és a társaság a többi hányadra is igényt tart.

A mezőkövesdi repülőtér – más néven a Klementina – két település, Mezőkövesd és Mezőkeresztes közigazgatási határain fekvő egykori szovjet katonai repülőtér, amely 2000-ig a Magyar Honvédség tulajdonában állt. Ekkor vette át az ÁPV Rt. az üzemeltetését. A terület fejlesztését sokáig tervezték, hiszen a reptér kiváló adottságokkal rendelkezik. Kifutója 80 méter széles és 3,5 kilométer hosszú – a budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren találhatót leszámítva ez a kifutópálya a legnagyobb Magyarországon. A 2000-es években még úgy tűnt, Mezőkövesden lehet a vidék legnagyobb reptere – ám ezt a funkciót végül Debrecen látta el. A hajdúsági székhely mellett a közelben működik még a Kassai repülőtér is, így a Klementina lassan kikerült a figyelem középpontjából.

A területet 2007-ben kapta meg Mezőkövesd, Mezőkeresztes és Miskolc önkormányzata, és 2023-ig állt a három település tulajdonában. Az egyik fele Mezőkeresztesé volt, és Miskolc birtokolt belőle 2 x egyhatod tulajdonrészt, a másik fél Mezőkövesdé, amiből a borsodi vármegyeszékhely ugyancsak 2 x egyhatod részt tudhatott magáénak.
A reptér az M3-as autópálya és a 3-as főút között fekszik. Egyes információk szerint háború esetén a szovjet gépek innen támadták volna a nyugat-európai célpontokat

Miskolcon a közgyűlés még márciusban döntött a tulajdoni hányadának értékesítéséről, amely az értékbecslés szerint mintegy 1,4 milliárd forintot ér. A másik két tulajdonos is az eladáson gondolkodott, sőt, Mezőkeresztes esetében az üzlet meg is történt. Érdekesség, hogy a tulajdoni lapon még nincs feltüntetve a vevő, és a vételárról sem lehet tudni semmit. A múlt hét folyamán mindkét adat kapcsán érdeklődtünk a mezőkeresztesi önkormányzatnál, de választ eddig még nem kaptunk. Meg nem erősített információnk szerint a terület tulajdonjoga DVTK volt tulajdonosának, Leisztinger Tamásnak az érdekeltségébe tartozó Arago cégcsoporthoz került.

A mezőkövesdi önkormányzat is meghirdette az öthatodnyi tulajdonrészét. Erről a képviselőtestület augusztusban, zárt ülésen döntött. A nagyjából 210 hektárnyi területet 2,1 milliárd forintért akarnák értékesíteni. A Magyar Államnak 30 napja van, hogy éljen az elővásárlási jogával, ez a jövő héten telik le. Az önkormányzat hivatalos információkat nem adhat ki jelenleg az ügyben, de úgy értesültünk, hogy ennek a résznek is az Arago lehet a tulajdonosa.

A Mezőkövesdhez tartozó terület egy részét korábban leválasztották, ezt ipari parkként szeretnék hasznosítani, tavaly meg is történt a teljes közművesítés és az utak felújítása.

Szintén a városhoz tartozó félen működik a Bükk-Mátravidéki Aeroklub (BMAK) is, ami 2022-ben azt a célt tűzte ki, hogy a régóta kihasználatlanul álló területből újra működő sportrepülőteret hoz létre. Mostanra kérdés, meddig loboghat a szélben a szélzsák, ugyanis a tulajdonosváltás ezeknek a törekvéseknek is pontot tehet a végére.

Megkeresésünkre Havasi Zoltán, a BMAK elnöke elmondta, jelenleg is érvényes bérleti szerződése van a klubnak, és azt is hozzátette, eddig nem kaptak semmilyen hivatalos tájékoztatást a helyzetről.

Ma már a gaz az úr Klementinán

Az Urbex Hungary jóvoltából részletes információkat is olvashatnak az “elfeledett” reptérről, sőt egy kétrészes videó is megtekinthető a lepusztult létesítményről.

Leisztinger Tamás 2022-ben a 16. leggazdagabb ember volt Magyarországon a Forbes szerint, becsült vagyona 99,4 milliárd forint. Ennek nagyobb részét a Domestore Kft. jelenti, míg másik érdekeltsége – a hírek szerint a repülőtér megvásárlásával összeköthető – Arago csoport, ami tavaly nyáron vegyipari vállalattal bővült.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek